Istoricul Wolfgang Jacobmeyer consideră că manualele școlare sunt o “autobiografie nationala”. În data de 2 iulie în cadrul Dezbateri sibiene cu tema „AUTOBIOGRAFII ALE NAȚIUNII: Manuale de istorie în România și anul 1918“ pornim discuțiile de la interpretarea lui Jacobmeyer.
În anul centenarului Forumul Democrat al Germanilor din Sibiu dorește să dezbată dezvoltarea interpretărilor evenimentelor din anul 1918, care au dus la schimbări geopolitice profunde pe harta Europei. Cum a fost descrisă marea unire în manualele de istorie interbelice, în cele din epoca comunistă sau după 1989? Există o tendință de a privi evenimetele istorice dintr-o perspectivă a unei evoluții inevitabile care a dus obligatoriu la situația de astăzi? Introducerea în temă o va face istoricul originar din România, domnul Prof. Dr. Hans-Christian Maner de la Universitatea Johannes Gutenberg din Mainz.
În cursul dezbaterii, dr. Răzvan Pârâianu, dr. Manuela Marin, Winfried și Raul Rognean vor face legătura cu problematica manualelor școlare mai actuale din România: Care este problematica și care sunt discuțiile legate de conținutul materiei Istorie? Cine stabilește conținutul manualelor de istorie? Cum ar trebui să fie conceput, din punct de vedere structural și compozițional, un manual școlar pentru a contribui la formarea unei gândiri libere și de ansamblu a elevilor?
Manualele școlare de istorie reprezintă pană și în ziua de astăzi o temă importantă și controversată în România. Acestea contribuie la formarea modelelor de percepție, precum valorile și normele trecutului. Manualele au un rol primordial în construcția și formarea identitătii naționale și în procesul de educare atât în trecut cât și în prezent. Există riscul ca istoria să nu fie privită ca știință, ci ca mijloc pentru inscenarea trecutului, astfel mituri sunt învățate ca fiind adevărul istoric și formează fundamentul unei percepții etnocentrice și naționaliste asupra statului și a națiunii.
Un exemplu reușit pentru un manual de istorie îl oferă Germania și Franța. Manualul germano-francez din anul 2006 este primul manual școlar identic folosit în două state. Tineri germani și tineri francezi învață din același manual istoria propriei țări, istoria țării vecine, a Europei și a lumii. Manualul a fost realizat de o
echipă mixtă de istorici și experți din ambele țări. Oare acest concept poate fi un exemplu pentru România și vecinii ei?
Dezbaterile Sibiene cu tema „AUTOBIOGRAFII ALE NAȚIUNII: Manuale de istorie în România și anul 1918“ vor avea loc în data de 2 iulie la ora 19, în sala oglinzilor, la sediul Forumului German din Sibiu, în strada General Magheru 1-3. Evenimentul are loc în limbile germană și română cu traducere simultană. Intrarea este liberă
La dezbatere participă:
- prof. dr. Hans-Christian Mahner (Universitatea din Mainz)
- dr. Răzvan Pârâianu (Universitatea Petru Maior)
- dr. Manuela Marin (Universitatea Babeș-Bolyai)
- Winfried Ziegler (Forumul Democrat al Germanilor din Transilvania)
- Raul Rognean (Forumul Democrat al Germanilor din Sibiu)
Moderator:
- Aurelia Brecht (Institutul pentru Relații Culturale Externe Stuttgart)
Organizator:
- Forumul Democrat al Germanilor din Sibiu
Data: 2 iulie 2018, ora 19
Locație: Sala oglinzilor, str. General Magheru 1-3, Sibiu